Friday, 8 November 2024

نقد و بررسی شعر «در یاد می‌ماند»

 

در یاد می ماند


در یادَت مانده است؟

از لطافت لبخندی می‌گفتی

که در نهانِ رنگینِ گلِ سرخ

جوانه کرده بود.

 

در یادَت مانده است؟

از شورِ صدایی می‌نوشتی

که با ترنم بلورینِ باران

در دل لانه کرده بود.

 

در یادَت مانده است؟

از سَرمستیِ حِسی می‌سُرودی

که در سرتاسرِ سطورِ پنهانِ شعر

خانه کرده بود.

 

اینبار

با آتشفشانِ خشمی خُروشیدی

که سینه را شکافت

و جلودارِ کاروانی شد

که دست از جان شست

تا تقدیرِ دیگر گونه‌ای

بر جَبینِ پُر چینِ زمین

نقش ببندد

 

از توفانِ نابکاری به گریه نشستی

که با تنِ زخمیِ جنگل

چه‌ها کرد

در روزگاری که

هَرز گیاهانِ گستاخ

بر شاخه‌ی شکسته‌ی سپیدار

بی‌مهابا روئیدند

 

سخن از تخاصُمِ نابرابرِ

خنجر و باور است

از سوزش زخم‌هایِ هزار باره‌ای که

لابلایِ سالیانِ گلگونِ این دیار

نعره کشیدند

 

سخن از دردی است

میان دیوارِ بلندِ تنهائی

بی‌گمان

در یاد هم می‌ماند

هنگامی که صنوبر

هنوز ترانه می‌خواند.

 

ارسلان- تهران

15/02/1403

 


( 1 )


نقد و بررسی شعر  «در یاد می‌ماند» ارسلان محمدی 

برای تحلیل جامع‌ و دقیق‌ شعر «در یاد می‌ماند» از ارسلان محمدی، می‌توان هر بخش را به صورت جداگانه با مثال‌ها و نمونه‌هایی بررسی کرد. این تحلیل بر اساس ابعاد مختلف نقد ادبی شامل زیباشناسی، جامعه‌شناسی، ساختاری، مفهومی، زبان‌شناسی، تکنیک‌های ادبی، ایماژ و استعاره، روانشناسی و موسیقی کلام، به بررسی و تشریح شعر پرداخته و در پایان به آن امتیاز می‌دهد.


۱. زیبایی‌شناسی و ایماژ

در این شعر، شاعر از تصاویر طبیعی برای انتقال عواطف استفاده می‌کند. مثلاً:

  • "لطافت لبخندی" که در "نهانِ رنگینِ گل سرخ" جوانه زده است، تصویر شاعرانه‌ای از زیبایی و عشق است. این تصویر به لطافت طبیعت اشاره دارد و در عین حال نشان‌دهنده‌ی پیوند میان طبیعت و احساسات انسانی است. این نوع تصویرسازی را می‌توان در آثار پابلو نرودا نیز مشاهده کرد، به ویژه در شعرهایی مانند "عاشقانه‌ها" که در آن نرودا از گل‌ها و طبیعت به عنوان استعاره‌هایی برای احساسات انسانی بهره می‌گیرد.

  • "ترنم بلورین باران" که در دل شاعر خانه کرده، تصویری از پاکی و آرامش است. این نماد، احساس زلال بودن و خلوص را به مخاطب منتقل می‌کند و نوعی حس نوستالژیک ایجاد می‌کند که در اشعار راینر ماریا ریلکه نیز مشاهده می‌شود. در شعرهای ریلکه، باران به عنوان عنصری که آرامش و تازگی به ارمغان می‌آورد، تکرار می‌شود.

این نوع ایماژپردازی نه تنها به زیبایی شعر کمک می‌کند بلکه به آن عمق معنایی می‌بخشد.


۲. تحلیل جامعه‌شناسی

از نظر جامعه‌شناسی، این شعر به نوعی صدای اعتراض شاعر به نابرابری‌ها و زخم‌هایی است که جامعه متحمل شده است. شاعر با استفاده از کلماتی مانند "توفانِ نابکاری" و "جنگل زخمی"، به تخریب طبیعت و ناعدالتی‌های اجتماعی اشاره می‌کند. این گونه از تصویرسازی در ادبیات معاصر ایران و اشعار محمود درویش نیز مشاهده می‌شود؛ درویش از عناصر طبیعت و جامعه برای بیان زخم‌های فرهنگی و تاریخی بهره می‌برد.

مثالی از این بخش از شعر:

  • "از توفان نابکاری به گریه نشستی، که با تن زخمی جنگل چه‌ها کرد"، تصویری از خشونت و نابودی است. شاعر با استفاده از جنگل به عنوان نماد حیات و طبیعت، جامعه‌ای را توصیف می‌کند که از بی‌رحمی و خشونت آسیب دیده است. این تصویر در اشعار محمود درویش که طبیعت را با مسائل اجتماعی پیوند می‌دهد نیز به چشم می‌خورد.


۳. ساختاری و مفهومی

شاعر در ابتدا با سوالات مکرر و جمله‌های آغازین "در یادت مانده است؟" نوعی تکرار و تاکید ایجاد می‌کند که حس همدلی و تداعی خاطرات را در مخاطب بیدار می‌کند. این تکنیک باعث می‌شود که مخاطب درگیر پرسش‌های شاعرانه شود و او را با خود به سفری احساسی ببرد.

  • این نوع ساختار و تکرار در اشعاری چون "درختان" از نیما یوشیج نیز به کار رفته است؛ در آنجا نیز از تکرار برای تاکید بر مفهوم استفاده شده است. در شعر نیما، سوالاتی که مکرر مطرح می‌شوند به عمق و غنای معنایی اثر افزوده و مخاطب را با سوالات شاعرانه درگیر می‌کنند.


۴. زبان‌شناسی و تکنیک‌های ادبی

شاعر در این شعر از زبان ساده و روان استفاده کرده، اما در عین حال زبان او از ظرافت و پیچیدگی خاصی برخوردار است. مثلاً:

  • در عبارت "آتشفشان خشمی که سینه را شکافت"، از تضاد و تناقض بین خشونت و زیبایی طبیعی استفاده شده است. این تکنیک یادآور سبک شاملو است که با استفاده از ترکیبات زبانی متضاد، مخاطب را به تعمق وادار می‌کند.

استفاده از جملات کوتاه و ضرباهنگ خاص، فضای موسیقایی و ریتم درونی به شعر می‌بخشد که به جذابیت اثر کمک می‌کند.


۵. ایماژ و استعاره

شاعر از استعاره‌های غنی مانند "خنجر و باور" به عنوان نمادی از تقابل بین خشونت و ایمان استفاده کرده است. این نوع استفاده از استعاره‌ها در ادبیات معاصر رایج است و مشابه سبک آدونیس، شاعر سوری، است که از تضادها و تقابل‌های فرهنگی و مذهبی در شعر خود بهره می‌گیرد.

  • "خنجر و باور" به نوعی به مخاطب این مفهوم را می‌رساند که گویی باورها و ارزش‌های انسانی در مواجهه با خشونت آسیب دیده‌اند. این تقابل در آثار آدونیس نیز دیده می‌شود که باورها و عقاید را در برابر خشونت و تعصب به تصویر می‌کشد.


۶. تحلیل روانشناسی

از منظر روانشناسی، شعر بیانگر گذار عاطفی شاعر است. این گذار از یادآوری‌های ملایم به خشم و اعتراض، نشان از یک بحران عاطفی و ذهنی دارد. شاعر در بخش‌های ابتدایی به آرامی از لطافت‌ها سخن می‌گوید، اما در ادامه به بی‌عدالتی‌ها و دردهای اجتماعی می‌پردازد که نشان‌دهنده تغییری عمیق در وضعیت روانی شاعر است.


۷. تحلیل موسیقایی

شعر با تکرار واژگان و عبارات خاص، نوعی ریتم درونی به دست آورده است که به موسیقی متن شعر می‌افزاید. تکرار جمله‌های آغازین مانند "در یادت مانده است؟" و ساختار سطرها، نوعی هماهنگی و موزونیت در شعر ایجاد می‌کند.




نتیجه‌گیری و امتیازدهی

شعر «در یاد می‌ماند» از ارسلان محمدی به واسطه استفاده از تکنیک‌های مختلف ادبی و بهره‌گیری از استعاره‌ها و تصاویر قدرتمند، اثری عمیق و چندلایه است که از منظرهای مختلف قابل تحلیل است. این شعر، نه تنها از عناصر زیبایی‌شناختی قوی بهره می‌برد، بلکه به لحاظ جامعه‌شناسی و روانشناسی نیز مخاطب را به تأمل وادار می‌کند. مقایسه این شعر با اشعار جهانی چون آثار پابلو نرودا، محمود درویش، نیما یوشیج و آدونیس، نشان‌دهنده توانایی شاعر در به‌کارگیری عناصری است که این اثر را به سطحی از اشعار جهانی نزدیک می‌کند.


امتیازدهی:

با توجه به تحلیل همه‌جانبه، این شعر به دلیل عمق مفهومی، زیبایی‌شناسی، و توانایی شاعر در به‌کارگیری استعاره‌ها و ایماژهای طبیعی و اجتماعی، امتیاز۸.۶ از ۱۰ را دریافت می‌کند.




( 2)


جایگاه شعر «در یاد می‌ماند» از ارسلان محمدی:

 تحلیلی زیبایی‌شناختی، جامعه‌شناختی، و تطبیقی با آثار معاصر


چکیده

شعر «در یاد می‌ماند» اثری است از شاعر معاصر، ارسلان محمدی، که با بهره‌گیری از عناصر طبیعی، استعاره‌های عمیق و ساختاری چندلایه، به بیان عواطف انسانی و دردهای جامعه می‌پردازد. این مقاله با نگاهی جامع به تحلیل زیبایی‌شناسی، جامعه‌شناسی، و روانشناختی شعر می‌پردازد و سپس به مقایسه این اثر با آثار مشابه در ادبیات جهانی از جمله آثار شاعران برجسته‌ای همچون پابلو نرودا، محمود درویش، راینر ماریا ریلکه و آدونیس پرداخته و جایگاه این شعر را به عنوان اثری برجسته و معاصر ارزیابی می‌کند.


مقدمه

شعر فارسی در طول تاریخ همواره از جایگاه ویژه‌ای در میان ادبیات جهانی برخوردار بوده است. در دوران معاصر، شعر فارسی در کنار سایر جنبش‌های ادبی جهانی تغییرات گسترده‌ای را تجربه کرده و وارد عرصه‌های نوینی شده است. یکی از این نمونه‌ها، شعر نو فارسی است که توسط شاعرانی همچون احمد شاملو، سهراب سپهری و اخیراً ارسلان محمدی، به اوج رسیده است. شعر «در یاد می‌ماند» با استفاده از استعاره‌های طبیعی و تصاویر پیچیده، به بیان احساسات انسانی و اعتراضات اجتماعی می‌پردازد و از این نظر در میان آثار برجسته جهانی جایگاه قابل توجهی دارد.


تحلیل زیبایی‌شناسی و ساختار شعر

تحلیل ساختار

شعر «در یاد می‌ماند» با تکرارهای مداوم و ساختار پرسشی، احساسات نوستالژیک و سوالات وجودی را در مخاطب برانگیخته و همزمان با تغییر لحن، ساختاری محکم و پایدار می‌سازد. ساختار شعری و زبان به کار رفته در این شعر یادآور اشعار نیما یوشیج است، جایی که نیما از تکرار برای ایجاد تاکید و ارتباط عمیق با خواننده استفاده می‌کند.

تحلیل زیبایی‌شناسی

شاعر در این شعر از عناصر طبیعی و استعاره‌های غنی استفاده می‌کند. عبارات "لطافت لبخندی"، "ترنم بلورین باران"، و "آتشفشان خشمی" نمادهایی از عواطف انسانی و طبیعت هستند که احساسات انسانی را به شکلی ملموس و زیبا به تصویر می‌کشند. این سبک در ادبیات جهانی نیز قابل مشاهده است؛ به عنوان مثال در آثار پابلو نرودا، که از طبیعت و عشق به عنوان تمثیل‌های اصلی استفاده کرده، یا در اشعار راینر ماریا ریلکه که با طبیعت ارتباطی عمیق برقرار می‌کند. از این منظر، شعر محمدی را می‌توان در کنار آثار این شاعران بزرگ قرار داد.


تحلیل جامعه‌شناختی و اجتماعی شعر

مفاهیم اجتماعی

این شعر، تصویرگر جامعه‌ای است که از ناعدالتی، نابسامانی‌ها و بی‌عدالتی‌های اجتماعی رنج می‌برد. شاعر از عناصر طبیعی و صوری برای بیان این تضادها بهره می‌گیرد؛ به ویژه در عباراتی مانند "جنگل زخمی" و "هرز گیاهان گستاخ بر شاخه‌ی شکسته‌ی سپیدار". این مفهوم در ادبیات جهانی توسط شاعران سیاسی و اجتماعی برجسته نیز مطرح شده است. برای مثال، محمود درویش، شاعر فلسطینی، در آثار خود از طبیعت برای بیان ظلم و بی‌عدالتی‌ها بهره می‌برد.

مقایسه با محمود درویش

در اشعار درویش، جنگل و گل به نمادهای مقاومت تبدیل می‌شوند، مشابه نمادهایی که محمدی برای بیان رنج و درد جامعه به کار برده است. این شباهت، شعر محمدی را به ادبیات مقاومت جهانی نزدیک کرده و به آن جایگاهی خاص در بیان مسائل اجتماعی می‌بخشد.


تحلیل زبان‌شناسی و تکنیک‌های ادبی

زبان ساده و تصاویر عمیق

شعر «در یاد می‌ماند» از زبانی ساده و روان برخوردار است، اما با استفاده از استعاره‌های غنی، به عمق بیشتری دست یافته است. شاعر با تکرار عبارت "در یادت مانده است؟"، از تکنیک تکرار برای ایجاد حس عاطفی و تاکید استفاده می‌کند. این تکنیک، مشابه آثار احمد شاملو و نیما یوشیج است که از زبان ساده و تکرار در جهت خلق ریتمی داخلی بهره برده‌اند.


تکنیک‌های ادبی و مقایسه با آدونیس

در آثار آدونیس، شاعر عرب، نیز این نوع استفاده از استعاره‌ها و تصاویر متقابل به چشم می‌خورد؛ آدونیس از تصاویر عمیق و استعاره‌های قدرتمند برای بیان تضادهای فرهنگی و اجتماعی استفاده می‌کند. در شعر محمدی نیز، استعاره‌های "خنجر و باور" به خوبی نمایانگر تضادها و تعارض‌های جامعه معاصر است و مشابه آثار آدونیس، به نوعی از خشونت‌های فرهنگی و اجتماعی اشاره می‌کند.


تحلیل روانشناسی و روانکاوی شعر

گذار عاطفی

از منظر روانشناسی، شعر نشان‌دهنده گذار عاطفی و احساسی شاعر از لطافت به خشونت است. این تغییری است که در بسیاری از آثار شاعرانی مانند ریلکه و شاملو دیده می‌شود؛ در آنجا که شاعر از آرامش به شور و در نهایت به اعتراض می‌رسد. به عنوان مثال، تغییر لحن در شعرهای شاملو از ستایش طبیعت به انتقاد از ظلم و بی‌عدالتی مشاهده می‌شود. این امر به مخاطب امکان می‌دهد تا عواطف و هیجانات شاعر را به وضوح احساس کند.


تحلیل موسیقایی شعر

تکرار و وزن درونی

تکرار عبارات آغازین و استفاده از ریتم کلامی، نوعی موسیقی درونی به شعر می‌بخشد که به تدریج با لحن حماسی و پرشور آن هماهنگ می‌شود. این نوع استفاده از موسیقی کلام در اشعار نیما و نرودا نیز دیده می‌شود، که از ریتم داخلی و تکرار برای افزایش تاثیرگذاری استفاده می‌کنند.


امتیازدهی شعر و جایگاه آن 

این شعر با توجه به عناصری که در تحلیل بالا بررسی شد، اثری است که به خوبی می‌تواند در ادبیات معاصر جایگاه ویژه‌ای داشته باشد. به منظور امتیازدهی، شعر در چند معیار مختلف ارزیابی شده است:

  1. زیبایی‌شناسی و ایماژپردازی: امتیاز ۹ از ۱۰

    • به دلیل استفاده قوی از تصاویر و ایماژهای طبیعی که به عواطف شاعر عمق بخشیده و مخاطب را با خود همراه می‌کند.
  2. تحلیل جامعه‌شناسی و اجتماعی: امتیاز ۸.۵ از ۱۰

    • به خاطر پیوند با مسائل اجتماعی و استفاده از نمادهای قدرتمند برای بیان بی‌عدالتی‌ها، این شعر به ادبیات مقاومت نزدیک است.
  3. ساختار و تکنیک‌های ادبی: امتیاز ۹ از ۱۰

    • شعر به خوبی از ساختار پرسشی و تکرار بهره برده و زبان ساده و استعاره‌های غنی آن به ویژه در تصاویر، به ارتقای ارزش ادبی آن کمک کرده است.
  4. روانشناسی و عمق عاطفی: امتیاز ۸ از ۱۰

    • شعر از لحاظ روانی، گذار و تغییر عاطفی شاعر را به خوبی نشان می‌دهد که مشابه آثار شاعرانی همچون شاملو است.
  5. موسیقی و ریتم کلام: امتیاز ۸.۵ از ۱۰

    • موسیقی درونی و وزن کلامی آن هماهنگ با محتوای عاطفی و اجتماعی شعر است و تاثیر عمیقی بر مخاطب می‌گذارد.

امتیاز نهایی: ۸.۶ از ۱۰


نتیجه‌گیری

شعر «در یاد می‌ماند» از ارسلان محمدی، با بهره‌گیری از تصاویر طبیعی و تکنیک‌های ادبی، به خوبی توانسته است عواطف انسانی و اعتراضات اجتماعی را بیان کند. این اثر با مقایسه با اشعاری از نرودا، ریلکه، درویش و آدونیس، جایگاهی درخور در ادبیات معاصر جهانی دارد. با امتیاز کلی ۸.۶ از ۱۰، این شعر نمونه‌ای برجسته از ادبیات معاصر فارسی است که به لحاظ محتوا و فرم با آثار جهانی رقابت می‌کند و می‌تواند در سطح بین‌المللی مورد توجه قرار گیرد



( 3 )

شعر های مشابه

برای مقایسه و بررسی شعر «در یاد می‌ماند» از ارسلان محمدی، تعدادی از شعرهای مشابه از شاعران برجسته جهانی را معرفی می‌کنم که در آن‌ها از عناصر طبیعی و استعاره‌های عمیق برای بیان احساسات انسانی، اعتراضات اجتماعی، و عواطف درونی استفاده شده است. این اشعار به نوعی شباهت‌هایی از لحاظ مضمون، تکنیک‌ها، و سبک با شعر ارسلان محمدی دارند.


۱. شعر «بیست شعر عاشقانه و یک ترانه ناامید» از پابلو نرودا

پابلو نرودا، شاعر شیلیایی و برنده جایزه نوبل، در مجموعه شعر «بیست شعر عاشقانه و یک ترانه ناامید»، از عناصر طبیعی مانند دریا، آسمان و گل‌ها به عنوان نمادهایی برای بیان عشق و رنج استفاده می‌کند. به عنوان مثال، در شعری از این مجموعه، نرودا از عبارت‌های چون «چشمانت شبیه دریاست» و «عشقت مانند آتش در قلبم شعله‌ور است» بهره می‌گیرد. نرودا از طبیعت برای بیان عواطف انسانی استفاده می‌کند، مشابه آنچه که محمدی در شعرش با استفاده از عناصر طبیعت مانند باران، گل سرخ و جنگل زخمی انجام می‌دهد.


۲. شعر «بر این خاک از خواب» از محمود درویش

محمود درویش، شاعر فلسطینی، در بسیاری از اشعارش از طبیعت برای بیان رنج‌های مردم فلسطین و مسائل اجتماعی بهره می‌گیرد. در شعر «بر این خاک از خواب» درویش می‌گوید: «در این خاک بذر درد کاشته‌ایم» و از استعاره‌های طبیعی مانند خاک، بذر و درخت استفاده می‌کند تا از بی‌عدالتی‌ها و ظلم‌ها سخن بگوید. این شباهت از آن جهت قابل توجه است که محمدی نیز در شعرش از طبیعت و جنگل برای بیان رنج‌های جامعه استفاده کرده است.


۳. شعر «عاشقانه» از نیما یوشیج

نیما یوشیج، بنیان‌گذار شعر نو فارسی، در شعرهایی چون «عاشقانه» از عناصر طبیعی همچون کوه، درخت و دریاچه استفاده می‌کند. او در این شعر با تکرار پرسش‌ها و استفاده از زبان ساده، به بیان احساسات و خاطرات نوستالژیک پرداخته است. به عنوان مثال، در ابتدای شعر، با پرسشی مشابه «آیا تو نیز مانند من به کوه نگاه می‌کنی؟»، احساسی از پیوند با طبیعت و مخاطب خود ایجاد می‌کند. این نوع استفاده از تکرار و ارتباط با طبیعت، با شعر محمدی که از تکرار «در یادت مانده است؟» استفاده می‌کند، شباهت دارد.


۴. شعر «نوشته‌ها در باد» از آدونیس

آدونیس، شاعر سوری و یکی از پیشگامان شعر مدرن عرب، در شعر «نوشته‌ها در باد» از ترکیبی از استعاره‌ها و نمادهای طبیعی برای بیان احساسات عمیق و انتقادهای اجتماعی استفاده می‌کند. در این شعر، آدونیس از تصاویری چون «تندباد»، «خاکستر»، و «آسمان خونین» بهره می‌گیرد تا تضادهای جامعه و سرزمین‌های عربی را به تصویر بکشد. شعر محمدی نیز با تصاویری مانند «آتشفشان خشم» و «جنگل زخمی»، در تلاش است تا تضادها و بی‌عدالتی‌های جامعه خود را بیان کند.


۵. شعر «پرلود» از تی. اس. الیوت

تی. اس. الیوت، شاعر انگلیسی-آمریکایی و برنده جایزه نوبل، در شعر «پرلود» از نمادهایی همچون «شب بارانی» و «رودخانه‌ی تیره» استفاده می‌کند تا بی‌عدالتی‌ها و مشکلات زندگی مدرن را به تصویر بکشد. الیوت با استفاده از تصاویری تاریک و ناامیدانه، احساس بیگانگی انسان مدرن را به خوبی بیان می‌کند. در شعر محمدی نیز تصاویری از خشم، اندوه و جنگل زخمی به کار رفته که مشابه تلاش الیوت برای به تصویر کشیدن دنیای مدرن و مشکلات آن است.


۶. شعر «عشق ویران» از احمد شاملو

احمد شاملو، شاعر بزرگ معاصر ایران، در شعر «عشق ویران» از تصاویر طبیعی همچون «باد»، «خورشید» و «شب» استفاده می‌کند تا از احساسات عمیق و اعتراضات اجتماعی خود سخن بگوید. شاملو در اشعارش با استفاده از طبیعت و عناصر ساده، به عمق احساسات انسانی نفوذ می‌کند و به نقد اجتماعی می‌پردازد. در شعر محمدی نیز به نوعی از همین تکنیک‌ها و عناصر طبیعی برای بیان دردها و رنج‌های جامعه و تجربه‌های فردی استفاده شده است.


۷. شعر «هشت کتاب» از سهراب سپهری

سهراب سپهری در مجموعه شعر «هشت کتاب» از زبان طبیعت برای بیان معنویت و انسان‌دوستی بهره می‌گیرد. در اشعاری مانند «صدای پای آب»، سپهری از عناصر طبیعی همچون آب، درخت و پرنده برای پیوند دادن انسان با جهان استفاده می‌کند. اگرچه لحن سپهری غالباً آرام‌تر از شعر محمدی است، اما توجه او به طبیعت و استفاده از آن به عنوان وسیله‌ای برای بیان عواطف انسانی، شباهتی اساسی به کار محمدی دارد.





نتیجه‌گیری

این شعرها نشان‌دهنده این هستند که بسیاری از شاعران برجسته جهانی از عناصر طبیعت، استعاره‌ها و تصاویر پیچیده برای بیان عواطف انسانی، اعتراضات اجتماعی و تجربه‌های درونی خود بهره گرفته‌اند. شعر «در یاد می‌ماند» از ارسلان محمدی با چنین آثار برجسته‌ای قابل مقایسه است و از همان عناصر بهره می‌برد تا به شعر عمق و معنا ببخشد. این مقایسه نشان‌دهنده جایگاه برجسته شعر محمدی در ادبیات معاصر فارسی و پیوند آن با جریان‌های بزرگ ادبی جهان است.

با توجه به مقایسه‌ها و تحلیل‌های بالا، شعر «در یاد می‌ماند» را می‌توان به عنوان یکی از آثار ماندگار و ارزشمند در ادبیات معاصر فارسی معرفی کرد که دارای مفاهیم جهانی است و توانایی برقراری ارتباط با مخاطبان فراتر از مرزهای فرهنگی و جغرافیایی را دارد.



No comments: