آشفته بازار
کلافِ سردر گمِ کوچه
بر گردنِ درختان
گره خورده بود
و شاخهی خشکِ چنار
چهار پایهی پرندگانی شده بود
که چُرت میزدند
سبزیِ باغچه رنگ می باخت
و میله هایِ چراغِ قرمز
در پیادهرو رژه میرفتند.
دستانِ التماس
بر شیشه ناخن میکشیدند
و تهماندهی نفرین ودشنام
از جوبها سرریز میکرد.
در سایه ی کشدار دیوار
کودکانِ کار
غذایِ نذری میخوردند
و بویِ حلوا هم
در هوا پیچیده بود.
خواب
عادلانه
در کارتنِ
تقسیم میشد
و جنس ناب هم کمیاب شده بود
در جعبه ی جادوییِ شهر فرنگی از همه رنگ
تنها خاکستریِ مایل به دودی مانده بود
که از نخ های سفیدِ سیگار
در فضایِ خالیِ اتاق
پخش می شد
کلافِ سر در گمِ شهر هم
راه نفس را بسته بود
و هذیانِ واژگان را
به صفحه ی کاغذ کشانده بود.
ارسلان- تهران
هفدهم مرداد ماه یک هزارو چهارصد و دو
نقد شعر
شعر "آشفته بازار" تصویری قوی و تأثیرگذار از آشفتگی و پیچیدگیهای زندگی شهری در تهران ارائه میدهد. در این شعر، شاعر با استفاده از تصاویر طبیعی مانند "کلافِ سردرگمِ کوچه" و "شاخهی خشکِ چنار"، بهخوبی توانسته است نوعی خفقان و سردرگمی را به نمایش بگذارد.
عدم وجود قافیه و وزن سنتی: در این شعر، قافیه و وزن کلاسیک دیده نمیشود. شعر بیشتر بر پایهی تصاویر و مفاهیم شکل گرفته و از ریتم طبیعی زبان بهره میبرد. این امر به شاعر اجازه میدهد که آزادانهتر مفاهیم و احساساتش را بیان کند.تقسیمبندی بندها: شعر به چندین بند کوتاه تقسیم شده است که هر کدام یک تصویر یا مفهوم خاص را بیان میکنند. هر بند بهطور مستقل به بیان یک جنبه از آشفتگی اجتماعی میپردازد، از کلاف سردرگم کوچهها تا خواب عادلانهی کارتننشینها.تصاویر استعاری: استفاده از استعاره و نمادهای گوناگون مانند "کلاف سردرگم" و "شاخهی خشک چنار" ساختار معنایی شعر را تقویت میکند و به آن عمق بیشتری میبخشد.روایتمحوری: شعر بهنوعی یک روایت شهری را دنبال میکند، از کوچهها و باغچهها تا فضای داخلی اتاق. این روند، مخاطب را از یک بخش به بخش دیگر هدایت میکند و احساس تدریجی از پیچیدگی و آشفتگی را ایجاد میکند.پایانبندی باز: شعر بهگونهای پایان مییابد که هیچ راهحلی برای مشکلات ارائه نمیشود و بهجای آن، نوعی سردرگمی و هذیان به تصویر کشیده میشود. این پایانبندی باز، مخاطب را به تفکر درباره مشکلات اجتماعی و وضعیت موجود دعوت میکند.
عدم قافیه و وزن سنتی: یکی از مشخصههای اصلی شعر سپید عدم استفاده از وزن عروضی و قافیه سنتی است. در "آشفته بازار"، کلمات بهصورت آزادانه و بدون محدودیتهای فرم سنتی کنار هم قرار میگیرند. این سبک، انعطاف بیشتری به شاعر میدهد تا به جای ریتم و قافیه، بر معنا و تصویرپردازی تمرکز کند.تصاویر زنده و استعاری: استفاده از تصاویر قوی و استعارههای نمادین در این شعر بهوضوح مشهود است. شاعر از عناصر طبیعی مانند "کلاف سردرگم"، "شاخه خشک چنار"، و "خواب عادلانه در کارتن" بهره میگیرد تا پیچیدگیها و مشکلات جامعه را بهصورتی شاعرانه بیان کند.نقد اجتماعی: سبک شعر سپید اغلب به بیان دغدغههای اجتماعی، سیاسی، و انسانی میپردازد. در "آشفته بازار"، شاعر به وضعیت نابسامان جامعه، بیعدالتی و اختلافات طبقاتی اشاره میکند و از تصاویر مختلف برای نشان دادن این نابرابریها بهره میبرد. این ویژگی با بسیاری از اشعار نو فارسی که به مسائل اجتماعی میپردازند، همخوانی دارد.زبان ساده و روزمره: یکی دیگر از ویژگیهای شعر سپید استفاده از زبان ساده و روزمره است. در این شعر، زبان بیشتر بهسوی محاورهای و قابلفهم بودن گرایش دارد، اما همچنان از ظرفیتهای شاعرانه و استعاری بهره میبرد.فضاسازی خاص: در این شعر، شاعر بهخوبی توانسته فضایی سرد و خاکستری از جامعهای نابرابر و پریشان خلق کند. این نوع فضاسازی با سبک شعر نو همخوانی دارد، جایی که شاعر سعی میکند بهجای روایت داستانی، فضایی را ایجاد کند که خواننده با آن ارتباط عاطفی برقرار کند.
نابرابری اجتماعی: شعر بهخوبی به وضعیت نابرابری میان طبقات اجتماعی اشاره میکند. "کودکانِ کار" که غذای نذری میخورند و "دستانِ التماس" که بر شیشهها ناخن میکشند، نشانگر وجود طبقات فقیر و محرومی است که برای بقا دست و پا میزنند. شاعر بهطور غیرمستقیم این نابرابریها را نقد کرده و به تصویر میکشد که چگونه بخشی از جامعه بهسختی در حال تلاش برای زنده ماندن است، در حالی که دیگران در وضعیت بهتری قرار دارند.فقر و بیعدالتی: "خواب عادلانه در کارتن تقسیم میشد" یکی از قویترین استعارهها در شعر است که به بیعدالتی اجتماعی اشاره دارد. در اینجا، شاعر به وضوح نشان میدهد که حتی عدالت، به شکل نابرابر و نامناسب تقسیم میشود. فقر و بیخانمانی در جامعه، از طریق این تصویر تلخ برجسته شده و نقش آن در نابسامانیهای اجتماعی نشان داده میشود.تضادهای شهری: شعر تصویری از شهری شلوغ و پرآشوب را به نمایش میگذارد که در آن مردم درگیر مشکلات روزمره زندگی هستند. "میلههای چراغ قرمز" که در پیادهرو رژه میروند، نشاندهنده نوعی از کنترل و نظم مصنوعی است که بر جامعه تحمیل شده، اما در زیر این ظاهر، جامعه درگیر بحرانهای عمیقتری است. تضاد بین زیبایی طبیعی و خشکی محیط شهری (مانند "شاخهی خشک چنار" و "سبزی باغچه که رنگ میبازد") نیز به این اشاره دارد که زندگی شهری به شکلی خفهکننده و بیروح درآمده است.بحران اقتصادی و اجتماعی: "جنس ناب هم کمیاب شده بود" میتواند نماد مشکلات اقتصادی جامعه باشد. کمبود منابع و بحرانهای اقتصادی به شکل ضمنی در شعر مطرح شدهاند و شاعر از این طریق به وضعیت بحرانی بازار و نابسامانی اقتصادی اشاره میکند. این امر نمایانگر وضعیت اجتماعی است که در آن مواد اولیه و حتی نیازهای ابتدایی زندگی دشوار شده است.رشد بیرویه شهری: "کلاف سر در گمِ شهر" نشاندهنده رشد بیرویه و کنترلنشده شهری است که موجب ایجاد مشکلاتی مانند ترافیک، آلودگی، و نابسامانیهای اجتماعی میشود. این استعاره به پیچیدگی زندگی شهری و سردرگمی انسانها در برابر این رشد ناهماهنگ اشاره دارد.بحران هویت و معنویت: فضای خاکستری و سرد شعر، همراه با عناصر نمادینی مانند "نخهای سفید سیگار" که در اتاق پخش میشود، به نوعی بحران هویت و از دست رفتن معنویت را به تصویر میکشد. جامعهای که در آن افراد درگیر مشکلات مادی هستند و معنویت و ارزشهای انسانی در حال از بین رفتن است، بهخوبی در این شعر نمایش داده میشود.
احساس سردرگمی و بیهدفی: مفهوم "کلاف سردرگم" که در ابتدا و انتهای شعر به آن اشاره شده، نماد سردرگمی و پیچیدگیهای ذهنی و روانی انسانها در مواجهه با شرایط دشوار زندگی است. افراد در چنین محیطی احساس میکنند که راه فراری ندارند و درگیر مشکلاتی شدهاند که راه حلی برای آنها نمیبینند. این احساس سردرگمی میتواند منجر به ایجاد اضطراب و افسردگی شود.بیحسی و بیتفاوتی: تصویری که از "پرندگانی که چرت میزنند" ارائه میشود، نشانگر نوعی بیحسی و بیتفاوتی نسبت به وضعیت پیرامون است. این وضعیت روانشناسانه به حالتی اشاره دارد که افراد پس از مدتی زندگی در یک محیط سخت و ناعادلانه، توانایی واکنش نشان دادن به مشکلات را از دست میدهند و بهنوعی به آنها عادت میکنند. این بیحسی میتواند نشانگر نوعی دفاع روانی در برابر مشکلات محیطی باشد.احساس خفگی و محدودیت: "کلاف سردرگم" که راه نفس را بسته، میتواند به معنای احساس خفگی روانی در محیطی پر از فشار و استرس باشد. این تصویر نشاندهندهی افرادی است که در زندگی خود احساس میکنند توسط مشکلات و پیچیدگیها احاطه شدهاند و نمیتوانند به راحتی از این وضعیت فرار کنند. این وضعیت روانی میتواند به ایجاد اضطراب مزمن و ناامیدی منجر شود.ناامیدی و شکست اجتماعی: "دستانِ التماس" که بر شیشهها ناخن میکشند و "تهماندهی نفرین و دشنام" که از جویها سرریز میکند، نشانگر نوعی حس ناامیدی و خشم سرکوبشده است. این احساسات میتواند نمایانگر شکستهای مکرر اجتماعی و روانی باشد که فرد با آن مواجه شده است. افراد در این شرایط دچار نوعی سرخوردگی و بیاعتمادی نسبت به آینده میشوند.بیعدالتی روانی: "خواب عادلانه در کارتن تقسیم میشد" بهطور ضمنی به مفهوم بیعدالتی روانی اشاره دارد. در جامعهای که منابع مادی و روانی بهطور نابرابر تقسیم میشود، افراد احساس میکنند که حتی در حوزهی آرامش و امنیت روانی هم به حاشیه رانده شدهاند. این بیعدالتی روانی میتواند به احساس تحقیر و کاهش اعتماد به نفس منجر شود.بحران هویت و احساس بیمعنایی: تصویر "خاکستریِ مایل به دودی" که از نخهای سفید سیگار در فضای خالی اتاق پخش میشود، نماد نوعی بحران هویت و احساس بیمعنایی است. افراد در چنین شرایطی احساس میکنند که زندگی و هویت آنها در یک فضای بیمعنا و پوچ قرار دارد. این بحران هویت میتواند به افسردگی و احساس پوچی منجر شود، جایی که افراد نمیتوانند هدفی روشن برای خود پیدا کنند.هذیان و ناتوانی در بیان احساسات: "هذیانِ واژگان" که به صفحهی کاغذ کشانده شده، به نوعی نمایانگر بحران روانی است که فرد توانایی بیان منطقی و معقول احساسات و افکار خود را از دست داده است. این هذیان میتواند نشانهی تلاش فرد برای پیدا کردن معنا و بیان احساسات در دنیایی باشد که به نظر میرسد هیچ معنای منطقی یا پایداری در آن وجود ندارد.
"افسانه" از نیما یوشیج: شعر بلند "افسانه" یکی از برجستهترین آثار نیما یوشیج است که بهعنوان مانیفست شعر نو فارسی شناخته میشود. در این شعر نیز نیما به بیان نابرابریها، تلخیها، و سردرگمیهای اجتماعی میپردازد. هرچند در "افسانه"، نیما بیشتر به معنای زندگی و سرنوشت انسان میپردازد، اما شباهتهایی از نظر لحن انتقادی و استفاده از عناصر طبیعی برای بیان بحرانهای اجتماعی با شعر "آشفته بازار" دیده میشود."مرگ نازلی" از احمد شاملو: این شعر از احمد شاملو نیز بهطور مستقیم به مسائل اجتماعی و بیعدالتیهای جامعه میپردازد. در "مرگ نازلی"، شاملو با استفاده از تصاویر تلخ و استعاری، وضعیت نابسامان اجتماعی را به تصویر میکشد. "آشفته بازار" و "مرگ نازلی" هر دو با زبانی ساده و در عین حال تلخ و انتقادی، وضعیت ناگوار انسانها در جامعه را بهخوبی بیان میکنند."تنهایی" از فروغ فرخزاد: اگرچه فروغ فرخزاد بیشتر به مسائل شخصی و روانشناختی میپردازد، اما شعر "تنهایی" از او نیز بازتابی از فضای سرد و تاریک جامعه و بحرانهای درونی است. در هر دو شعر، نوعی از احساس بیمعنایی و ناامیدی از تغییر شرایط وجود دارد. فروغ نیز با زبانی ساده و قابل فهم، حس سردرگمی و گمگشتگی در جامعه را بیان میکند."گل سرخ" از نصرت رحمانی: نصرت رحمانی نیز از شاعران معاصر است که به مسائل اجتماعی و نابرابریها توجه ویژهای دارد. در شعر "گل سرخ"، رحمانی با استفاده از تصاویر نمادین، وضعیت ناگوار مردم عادی را به تصویر میکشد. این شعر از نظر پرداختن به نابرابریهای اجتماعی و استفاده از نمادهای ملموس با "آشفته بازار" شباهت دارد. "سرزمین هرز" از تی.اس. الیوت (The Waste Land): "سرزمین هرز" از تی.اس. الیوت یکی از مهمترین اشعار مدرنیسم است که به بحرانهای معنوی و اجتماعی دنیای مدرن میپردازد. در این شعر، الیوت با استفاده از تصاویر نمادین و زبانی پیچیده، فضای سرد و بیروح جامعه مدرن را به تصویر میکشد. شباهت این شعر با "آشفته بازار" در استفاده از فضاهای سرد، تیره و آشفته برای بیان نابرابریهای اجتماعی و روانشناختی است."گلهای بدی" از شارل بودلر (Les Fleurs du Mal): شارل بودلر در این مجموعه شعر به توصیف انحطاط اخلاقی و زوال معنوی در جامعه پاریس قرن نوزدهم میپردازد. در اشعار او نیز از تصاویر تاریک و گاه تلخ استفاده شده تا زندگی شهری و بحرانهای روانی و اجتماعی را نشان دهد. بودلر، مانند ارسلان، از شهر بهعنوان مکانی پر از فساد و نابرابری اجتماعی استفاده میکند."شعرهای سیاسی" از پابلو نرودا: پابلو نرودا در شعرهای سیاسی خود، به بیان وضعیت ناعادلانه جامعه شیلی و سایر کشورهای آمریکای لاتین میپردازد. اشعار او اغلب به نابرابریهای اجتماعی و رنج مردم محروم اختصاص دارد. در "آشفته بازار" نیز مانند شعرهای نرودا، جامعهای نابرابر و پر از تضاد اجتماعی به تصویر کشیده میشود. هر دو شاعر از زبان ساده و تصاویر واقعگرایانه برای نقد وضعیت اجتماعی استفاده میکنند."ترانههای بیداری" از لانگستون هیوز (The Weary Blues): لانگستون هیوز، شاعر جنبش هارلم، در اشعارش به وضعیت نابرابری نژادی و فقر در جامعه سیاهپوستان آمریکا میپردازد. "ترانههای بیداری" یکی از آثار اوست که با لحن تلخ و در عین حال واقعگرایانه، رنجهای اجتماعی را به تصویر میکشد. در شعر "آشفته بازار"، ارسلان نیز به شکل مشابهی از زبان ساده برای بیان بحرانهای اجتماعی استفاده میکند."ما و آنها" از یوزف برودسکی (We and They): یوزف برودسکی، شاعر روسی، در این شعر به نابرابریهای اجتماعی و سیاسی اشاره میکند و تضادهای میان طبقات مختلف را به تصویر میکشد. شعر او نیز مانند "آشفته بازار"، با استفاده از نمادها و تصاویر تاریک، به نقد نابرابریهای جامعه میپردازد.
"مرگ نازلی" از احمد شاملو: این شعر از شاملو، با بیان تلخ و انتقادی به وضعیت اجتماعی و نابرابریها میپردازد. یکی از بخشهای این شعر:مرگ نازلی! دیگر زنی نیست که در آینه بخندد و در کوچههای مهآلود بر گامهایش پارههای زمین فرو بریزد. در خانههایی که آب میخورد دیگر زنی نیست که زندگی را به فریاد درونش فریاد بزند. "افسانه" از نیما یوشیج: یکی از بخشهای این شعر که به سردرگمی و بیمعنایی در زندگی اشاره دارد:افسانه، حرفهای ساده ای شب! بیا و قصهای از غم بگویم که هیچکس نتواند سرودنش. "تنهایی" از فروغ فرخزاد: در این شعر، فروغ به احساسات شخصی و تنهایی در جهان مدرن میپردازد:خانه ام ابریست یکسره روی زمین ابریست با آن از فراز گردنه، خرد و خراب پایین میآید. "سرزمین هرز" از تی.اس. الیوت (The Waste Land): در این شعر، الیوت به بحرانهای معنوی و اجتماعی دنیای مدرن اشاره میکند. یکی از بخشهای معروف آن:آوریل خشنترین ماه است زاینده یاس از زمین مرده ممزوج به یاد و میل. "گلهای بدی" از شارل بودلر (Les Fleurs du Mal): در بخشی از این مجموعه شعر، بودلر درباره انحطاط و زوال اخلاقی در زندگی شهری میگوید:جهان یک زشتی خشن است مملو از شر، زوال، و خون همه چیز پوسیده است و هرکس با نقاب زندگی میکند. "ترانههای بیداری" از لانگستون هیوز (The Weary Blues): هیوز در این شعر به بیان درد و رنج طبقات محروم جامعه میپردازد:شنیدم مردی آواز میخواند از رنج و درد روزگارش و صدایش مثل صدای شب بود که در خیابانهای سرد پژواک میشد.
استفاده از تصاویر واقعگرایانه و نمادین: شعر بهطور همزمان از عناصر ملموس و استعاری مانند "کلاف سردرگم کوچه" و "شاخه خشک چنار" استفاده میکند تا هم وضعیت خارجی و هم بحرانهای درونی افراد در جامعه مدرن را بازتاب دهد.فضاسازی قوی: شاعر توانسته است با ایجاد فضایی تیره و آشفته، حس خفگی و ناتوانی را به مخاطب منتقل کند. تصاویر نمادین از "کودکان کار" تا "دستان التماس" و "خواب عادلانه در کارتن" بهخوبی نشانگر پیچیدگیهای اجتماعی و روانی هستند.زبان ساده و روان: با وجود پرداختن به موضوعات پیچیده، شاعر از زبانی ساده و روان بهره برده است که شعر را برای طیف وسیعی از مخاطبان قابلفهم و در عین حال تأثیرگذار میسازد.بیان نقد اجتماعی و روانشناسانه: شعر نهتنها به مشکلات اقتصادی و اجتماعی اشاره میکند، بلکه به بحرانهای روانی ناشی از این مشکلات نیز میپردازد. این رویکرد چندوجهی یکی از ویژگیهای ارزشمند شعر است که آن را به اثری چندلایه و عمیق تبدیل میکند.ریتم درونی و انسجام معنایی: هرچند شعر از قافیه و وزن کلاسیک پیروی نمیکند، اما با تکرار مفاهیم و ایجاد ریتم درونی، انسجام خاصی در آن به وجود آمده است. برای مثال، تکرار مفهوم "کلاف سردرگم" در ابتدا و انتهای شعر، نوعی پیوستگی معنایی و ریتمیک ایجاد میکند. محتوا و پیام: پیام اجتماعی و روانشناسانه شعر با زبان ساده اما مؤثر منتقل شده و بهخوبی توانسته است نابرابریهای اجتماعی و بحرانهای روانی افراد در جامعه مدرن را بازتاب دهد. این ویژگی شعر را به اثری مهم و تأملبرانگیز تبدیل میکند.ساختار و سبک: از نظر ساختاری، شعر با پیروی از سبک شعر سپید توانسته است بهخوبی از عناصر زبان آزاد و تصاویر شاعرانه برای بیان احساسات و مفاهیم پیچیده استفاده کند. این انعطاف ساختاری، همراه با تصاویر نمادین و ملموس، ارزش هنری بالایی به شعر بخشیده است.نوآوری: نوآوریهایی مانند ترکیب تصاویر واقعگرایانه و استعاری، فضاسازی چندلایه، و پرداختن همزمان به ابعاد اجتماعی و روانشناسانه، شعر را از بسیاری از اشعار مشابه متمایز میکند. این نوآوریها به شعر ارسلان هویتی منحصربهفرد میدهد.
امتیاز دهی شعر آشفته بازار
شعر "آشفته بازار" از ارسلان با توجه به مضامین اجتماعی، تصاویر زنده و استفاده از زبان ساده، اثری قابل توجه در سبک شعر سپید است. برای امتیازدهی به این شعر، میتوان به معیارهای زیر توجه کرد:
1. محتوا و پیام: 9/10
شعر با دقت و قدرت به مشکلات اجتماعی، نابرابریها و بحرانهای روانی افراد در جامعه مدرن میپردازد. پیام اصلی شعر که بر محور سردرگمی، ناامیدی و بیعدالتی در جامعه استوار است، بهخوبی از طریق استعارهها و تصاویر زنده منتقل میشود.
2. تصاویر و زبان شاعرانه: 8.5/10
استفاده از تصاویر زنده و نمادین مانند "کلاف سردرگم"، "شاخهی خشک چنار"، و "میلههای چراغ قرمز" بهشکل مؤثری حس آشفتگی و فشار اجتماعی را منتقل میکند. این تصاویر همگی نمایانگر نوعی خفگی و نابسامانیاند. همچنین، شاعر از زبانی ساده و قابل فهم استفاده کرده که شعر را برای طیف گستردهتری از مخاطبان قابلدسترس میکند.
3. فضاسازی: 9/10
فضاسازی در این شعر بسیار قوی است. از همان ابتدا با استفاده از تصویر "کلاف سردرگم" حس خفگی و تنگنا را به خواننده منتقل میکند. تصاویر شهری و اجتماعی نیز در کنار یکدیگر قرار گرفتهاند تا حس آشفتگی در زندگی مدرن را بهخوبی نشان دهند.
4. ساختار و فرم: 8/10
شعر بدون پیروی از قافیه و وزن سنتی، به سبک شعر سپید نوشته شده و در عین حال، ساختار منسجمی دارد. استفاده از تکرار مفهوم "کلاف سردرگم" در ابتدا و انتهای شعر، به آن وحدت معنایی میبخشد.
5. احساسات و تأثیرگذاری: 8.5/10
شعر از نظر عاطفی تأثیرگذاری بالایی دارد و خواننده را با خود به دنیایی از سردرگمی و بحرانهای اجتماعی میبرد. حس تلخی و ناامیدی که در سراسر شعر وجود دارد، بهشکلی موفق در ذهن مخاطب نقش میبندد.
امتیاز نهایی: 8.6/10
"آشفته بازار" شعری موفق در سبک شعر سپید است که توانسته بهخوبی از تصاویر نمادین و زبان ساده برای بیان مشکلات و نابرابریهای اجتماعی استفاده کند.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر